אכילה רגשית סביב שולחן החג

אכילה רגשית סביב שולחן החג
להרגיש במקום לאכול. שולחן החג
צילום המחשה: www.pixabay.com

את ליל הסדר נסיים רובנו בתחושת מלאות מוגזמת.

מי שהתלבש בחוכמה – יוכל לפחות לפתוח כפתור.

במאמר זה אציע כי האכילה העודפת אינה מתרחשת רק משום שהאוכל טעים.

ליל הסדר הוא כמו בישול ארוך, אבל בסיר לחץ.

אצל רבים, המועקה הרגשית סביבו מתחילה זמן רב בטרם חגיגה, כאשר דינמיקות משפחתיות צפות על פני השטח ומבקשות תשומת לב דרך רשימות המוזמנים (ואלו שאינם מוזמנים), בחירת מקום האירוח, והצורך הכפוי לערוך חשבון נפש ביחס למצבנו, כמו בכל כינוס משפחתי שנתי.

החשיפה לאכילה קבוצתית ולעיניים הבוחנות את הצלחת שלנו אינה מקלה על העניין, וכך, הישיבה סביב השולחן, אשר אמורה להיות משמחת ונעימה, מחביאה עבור רובנו אתגרים רגשיים לא מבוטלים.

האוכל על שולחן הסדר לרוב מפתה מאוד. הוא כמעט תמיד מלוח מדי, שמנוני ובמגוון עצום, ותפקידו להסיט את תשומת הלב עד כמה שניתן מדרמות משפחתיות המבעבעות מתחת למפה הלבנה. נאכל במקום לכעוס, נאכל במקום לקנא, נאכל במקום לריב.

אז פלא שאנחנו אוכלים יותר מדי?

המערכת הרגשית שלנו צורכת הרבה מאוד אנרגיה, בעיקר כאשר הרגשות שלנו אינם נעימים.

כמוה, גם מערכת העיכול זוללת משאבים, כך ששתיהן אינן יכולות לפעול במלוא הקיטור בו זמנית.

מי שמרבה באכילה, ירגיש פחות, מאחר שאת המזון הנכנס אין מנוס אלא לעכל, והמערכת תסיט לשם את המשאבים.

זהו הבסיס לאכילה רגשית, ועל כן אירוע רגשי במהותו כמו ליל הסדר יגרום לרבים מאוד לאכול בכמות גדולה – מדובר בפעולה שמשתיקה את המערכת הרגשית בכוח, ובמצב מועקה יש בכך הגיון.

להרגיש במקום לאכול.  שולחן החג | צילום המחשה: www.pixabay.com
להרגיש במקום לאכול. שולחן החג | צילום המחשה: www.pixabay.com


האומנם נגזר עלינו להיות שבויים של האכילה הרגשית בערב החג? לא בהכרח.

ראשית, מודעות לנושא תפתח לנו צוהר להתמודדות טובה יותר. ההבנה כי אנו אוכלים לא רק משום שהמזון טעים אלא גם כדי להשתיק את הרגשות שלנו, עשויה לקדם בחירות טובות יותר סביב השולחן.

שנית, אחד הפתרונות לאכילה רגשית שקשה להיחלץ ממנה הוא להתמקד במזון מזין, ולהעדיף אותו בכמות גדולה על פני מזון אחר. בשביל לקבל שקט תעשייתי בגיזרה הרגשית לא נדרש אוכל מזיק, אלא רק הרבה אוכל.

שלישית, מומלץ להגיע לערב כזה אחרי שאכלתם היטב בבית, בניגוד לעמדה הרווחת ש”שומרת מקום בבטן”. מתוך הנינוחות שבבטן יהיה לכם קל יותר להעניק לעצמכם ולסובבים אתכם מבט הוגן ונדיב.

הטיפ האחרון נוגע למערכות היחסים שלכם. אם קל לכם לסמן נקודה מכאיבה שצפויה להציק לכם סביב השולחן, נסו לעשות עוד בטרם החג צעד זעיר לטובת פתרון שלה.

תחושת המסוגלות וההישג תקל עליכם את ההתמודדות ותקרב אתכם אל ההסכמה – להרגיש במקום לאכול.

חג שמח.


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *