מחשבה שמינית על אוכל אמיתי – שיהיה מעורר

מחשבה שמינית על אוכל אמיתי – שיהיה מעורר
"שומר עלינו עירניים בצורה נעימה"
צילום: pixabay.com

בעולמנו הקצבי, עייפות אינה מצב רצוי. האם תפקידו של האוכל לעורר אותנו, למרות שאנחנו עייפים? לא בדיוק, אולם לעוררות פנים רבות, וכמה מהן קשורות לתזונה שלנו.

על אף שעייפות מהווה איתות בסיסי של הגוף (“נא ללכת לישון”), רובנו מגלים בה חוסר עניין בולט ולעתים מתעוררים בנו כלפיה רגשות כמו תסכול או כעס. לעתים היא נדמית כמפלצת שאת רעבונה לא ניתן להשביע לעולם, וככזו שגוזלת מאיתנו שעות שבהן יכולנו להנות מהחיים.

ההתמודדות הרווחת עם עייפות מתבטאת בניסיון להשתיק אותה (להמשיך לפעול למרות נוכחותה) או בניסיון לסלקה באופן אקטיבי בעזרת חומרים ממריצים (קפה או סמים אחרים) או פעילות גופנית ממריצה.
התמודדות כזו גורמת לבלבול בין הצורך בעירנות עם צורך באנרגיה, על אף שהם אינם זהים.

"שומר עלינו עירניים בצורה נעימה" | צילום: pixabay.com
“שומר עלינו עירניים בצורה נעימה” | צילום: pixabay.com

ארוחת צהריים כבדה וגדולה היא הדוגמה המוכרת ביותר לבלבול כזה. ההרכבים שרובנו אוכלים בשעות הצהריים אינם מאפשרים למערכת שלנו לנהל חזיתות נוספות הדורשות רגש או ריכוז.
האנרגיה מופנית בבת אחת לצרכי עיכול ממושך ומורכב, ומעט מאוד נותר ממנה לצורך פעילות אחרת. המאמץ להמשיך ולקיים פעילות נוספת לצד העיכול אינו סביר, ולכן הגוף מכבה אותנו. התוצאה – נמנום מעל שולחן העבודה, ניקור בשעת פגישה חשובה, או הגרוע מכל – עפעפיים כבדים מעל ההגה בנהיגה.

מי שמבקש לעצמו עירנות איכותית יותר, פיזית ומנטאלית, יכול לעשות זאת באמצעות התנסות פשוטה. הנה כמה רעיונות שעובדים היטב עבור רבים:
רעיונות לפרידה מ…
1) שלושה ימים של דילוג על ארוחת הצהריים הבשרית/מבושלת לטובת ארוחה המורכבת ממוצרים טריים שאינם מבושלים
2) שלושה ימים של ארוחת בוקר נטולת דגנים
3) ולאמיצות ואמיצים: שלושה ימים נטולי דגנים באופן גורף, או שלושה ימים נטולי אוכל מבושל

המטרה איננה לחיות כך חיים שלמים, אלא לנסות ולאבחן מה גורם לכם לצנוח, במקום לספק לכם אנרגיה זמינה להמשך הפעילות שלכם.
רעיונות להוספה של…
1) שפע של פירות מייד על הבוקר, בעיקר אלו העסיסיים ומלאי המיץ
2) עלים ירוקים טריים בכל מנה
3) מזון קריר כמו גלידה טבעית מפירות בלבד, ענבים שהוקפאו, שייק קריר
4) לאמיצות והאמיצים: שייק ירוק, רצוי על הבוקר.
גם במקרה זה, המטרה היא לבדוק מה מוביל את הגוף שלכם לחוות תחושה של נמרצות.

אוכל אמיתי לא יגרום לנו לקריסה, לא יעורר אותנו באופן מלאכותי, ולא יוביל אותנו לכיבוי מערכות בשעות שאינן מתאימות. הוא שומר עלינו עירניים בצורה נעימה, בשעות בהן הגוף שלנו אמור לפעול ולהיות בשיאו.
מאמר זה הוא השמיני בסידרת “אוכל אמיתי“. קדמו לו מאמרים על אוכל טעים, מותר, מספק, פשוט, מחליק, משביע ועצמאי. המאמר הבא יעסוק באוכל אמיתי כאוכל טרי.


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *